Friday, December 3, 2010

aku n polong....


~ first eyes meet ~
terfikir...

kenapa hantu tu dipanggil polong ye? adakah sebab dia suka melolong-lolong? tapi setau aku pontianak je yang suka melolong ni...ntah hape yang disedihkan sangat pun tak tahulah...memang hantu jenis tak reti nak bersyukur dengan apa yang ada, asyik nak melolong je kerjanya.

berbalik kepada polong...setau aku, polong ni hantu yang kene bungkus tu kan? eh? ke bukan? itu hantu bungkus kan. ataupun pocong. pesen yang ini lagilah aku tak faham. dah tau kena bungkus, dudukla diam-diam, senang sikit orang nak tolong bukakkan ikatan dia tu. ni tidak..melompat sana, melompat sini. dahlah sekali lompat, jauh sungguh perginya. ada orang cakap ngan aku, sekali dia lompat, lepas la pokok kelapa. entah ye je orang yang citer tu. ntah2 tipu.

melalut lagi.

berbalik pada polong tadi. adakah dia hantu yg duduk di bawah kolong? kolong tu apa? aku malas nak cek kamus dewan. yg aku tau, kolong tu ruang bawah rumah kayu yang kita tak boleh berdiri tegak. macam pesen2 rumah felda kat pahang. tapi...pakcik aku punya rumah, dia g korek bawah rumah dia, tambak cantik2...boleh pulak jadi ruang tamu. cantik. yang tu masih boleh dipanggil kolong ke? tak tau.

udahlah...sebenarnya aku pun tak tahu polong tu hantu jenis macam mana, n takdelah nak amek tau pun...haha..

.....

1. ye ye je cerita pasal hantu. yg sebetulnya aku masih tido bukak lampu kalau tak ada orang teman aku tido. shuu...rahsia.

2. ada orang panggil aku 'pontianak korea' baru2 ni. suka hatilah. dah memang hero korea beratus kali lagi hensem dari hero malaya. anyway...cakap2 orang ni memang agak annoying kebelakangan ini. sepak lutut baru tau. huh.

3. aku dah tutup facebook. sesak nafas aku tengok orang lain update status. bosan.

4. aku hampir mati kebosanan.

5. aku dah bertuisyen kembali. fun. truly is!

.
.
.
.
.

Wednesday, November 24, 2010

aku n baiklah...

~ currently menonton ini dengan bahagia ~

~ handsome ? ya! awesome!! (melting...aaahhh...)~

.........
baiklah...

saya faham saya bukan siapa2.

saya bukan dalam golongan kamu.
saya tak faham apa kamu fikir.
saya tak boleh in dengan kamu2.
faham.
x nak kawan sudah~~~
.....






Thursday, November 11, 2010

aku n brain test!

KALAU KORANG BLE BACA NI...MAKNANYA OTAK KORANG MASIH BERFUNGSI NGAN NORMAL...

Kalau tak pas nie, ada something wrong ngan otak korang.

Short Neurological Test

1- Find the C below.. Please do not use any cursor help.

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOCOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

2- If you already found the C, now find the 6 below.

999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999699999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999

3 – Now find the N below. It’s a little more difficult.

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMNMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM

This is NOT a joke. If you were able to pass these 3 tests, you can cancel your annual visit to your neurologist. Your brain is great and you’re far from having a close relationship with Alzheimer.

Congratulations!

part 2

eonvrye that can raed this rsaie your hnad.

To my ‘selected’ strange-minded friends:If you can read the following paragraph, forward it on to your friends and the person that sent it to you with ‘yes’ in the subject line.

Only great minds can read thisThis is weird, but interesting!

If you can raed this, you have a sgtrane mnid too

Can you raed this? Olny 55 plepoe out of 100 can.

I cdnuolt blveiee that I cluod aulaclty uesdnatnrd what I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno’t mtaetr in what oerdr the ltteres in a word are, the olny iproamtnt tihng is that the frsit and last ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can still raed it whotuit a pboerlm. This is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the word as a wlohe. Azanmig huh? Yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt! If you can raed this forwrad it

*directly copy paste from :

http://www.facebook.com/note.php?note_id=161347587216854&id=100001068183429

.

.

Monday, November 1, 2010

aku n kesabaran membawa berkat...

my RM50 come back in this!
betul kata orang...
kesabaran membawa berkat
alhamdulillah
terima kasih
.
.
.
saya sangat suka hati
yeay!!
:D
.
.
.
.
*oh..hari ini birthday seseorang. Seseorang yang pernah saya betul2 suka dan tak pernah cakap pada dia langsung. Seseorang yang saya suka sangat bertahun-tahun lamanya. Seseorang yang sekarang ini, saya abadikan kenangan tentang dia dalam hampir seluruh kehidupan saya. Kadang-kadang masih merindu. Tapi malu nak bertanya kepada kawan-kawan ke mana dia menghilang, apa khabar dia. Last sekali jumpa dia was in a friend's wedding. Itupun saya cuma senyum. Malu nak tegur.
jadi...selamat hari lahir ke 26 ya kamu... ~011110~ memang sangat cantik tarikh hari ini..:D


ahh...memori je semua tu. tak usah mimpi heh.
.
.
.
.
.

Sunday, October 31, 2010

aku...wanita dan kamu lelaki....

LELAKI

Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya.

Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin (yg ada anak pompuan ramai kena ingat ni....pastikan anak solat, tutup aurat, etc) dan dosa anak lelaki yang belum baligh.

BERATKAN?

Hukum menjelaskan anak lelaki kena bertanggung jawab ke atas ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggung jawabnya maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua, manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya. Isteri berbuat baik pahala dapat kepadanya kalau buat tak baik dosanya ditanggung oleh suaminya. BERATKAN??

Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun begitu isteri boleh membantu. Haram bagi suami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin.

Banyak lagi lelaki lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung. Kalau nak dibayangkan beratnya dosa-dosa yang ditanggungnya seperti gunung dengan semut. Itu sebabnya mengikut kajian nyawa orang perempuan lebih panjang daripada lelaki. Lelaki mati cepat kerana tak larat dengan beratnya dosa-dosa yang ditanggung (ikut kajian laa...jangan percaya sangat)

Tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugerah oleh Allah SWT. Ini orang lelaki kena tahu, kalau tak tahu kena jadi perempuan. Begitulah kira-kiranya.

WANITA :

Auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki. Perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya. Saksinya kurang berbanding lelaki. Menerima pusaka kurang dari lelaki.

Perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.

Wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak perlu taat pada isterinya. Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri. Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tak ada pada lelaki.

Pernahkah kita lihat sebaliknya??

Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar bersepah-sepah bukan? Itulah bandingannya dengan seorang wanita.

Wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu adalah seorang wanita ?

Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan anak-anak.

Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di mukabumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil).

Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita:

1. ibunya , 2. isterinya , 3.anak perempuannya , dan 4. saudara perempuannya.

Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 org lelaki ini:

1. suaminya, 2. ayahnya, 3. anak lelakinya dan 4. saudara lelakinya .

Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana-mana pintu Syurga yg disukainya cukup dengan 4 syarat sahaja:

1. sembahyang 5 waktu 2. puasa di bulan Ramadhan 3. taat suaminya dan 4. menjaga kehormatannya .

Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

MasyaALLAH.. .sayangnya ALLAH pada wanita ....

Seorang wanita adalah pelengkap dan sememangnya istimewa di sisi seorang lelaki , tetapi ingatlah wahai lelaki...kamu sebenarnya adalah istimewa disisi Allah, maka dengan sebab itu DIA mengangkat kamu menjadi pemimpin...maka dengan keistimewaan itu, JAGALAH dan HARGAILAH wanita sebaik-baiknya...supaya kelak masing2 lelaki dan wanita dapat pulang mengadap Allah dalam keadaan istimewa disisiNYA..

"Berpeganglah kamu sekelian dengan tali Allah dan janganlah kamu berpecah-belah, dan ingatlah nikmat Allah atas kamu, seketika kamu bermusuh-musuhan telah dipersatukanNya hati kamu semuanya, sehingga dengan segera kamu telah menjadi bersaudara dengan sebab nikmatNya.(Ali- Imran:103)

Pada hari itu (hari qiamat) manusia diberitahu akan segala yang telah dikerjakannya dan yang telah ditinggalkan. Bahkan manusia itu, anggotanya menjadi saksi terhadap dirinya sendiri, walaupun dia berperi-peri memberikan alasan untuk membela diri "

Hikmah sujud -

Sujud lega sistem pernafasan

Mungkin ramai di kalangan umat Islam tidak sedar mengenai pelbagai hikmah yang tersembunyi ketika sujud. Pada hal, kita perlu sedar bahawa tiada suatu pun ciptaan dan suruhan Allah s.w.t. yang sia-sia, malahan setiap ciptaan itu mempunyai kelebihan yang selalunya tidak terjangkau akal manusia. Manusia melakukan sujud dalam dua bentuk, iaitu sujud fizikal seperti ketika bersolat dan sujud spiritual berbentuk ketaatan kepada perintah Allah s.w.t. dan menjauhi laranganNya. Ulama mengatakan sujud ketika solat adalah waktu manusia paling hampir dengan Allah s.w.t. dan mereka menggalakkan kita bersujud lebih lama. Antara hikmah lain sujud adalah melegakan sistem pernafasan dan mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya.

Bernafas ketika sujud pula boleh:

- membetulkan kedudukan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asalnya.

- membetulkan pundi peranakan yang jatuh.

- melegakan sakit hernia. (burut)

- mengurangkan sakit senggugut ketika haid.

- melegakan paru-paru daripada ketegangan.

- mengurangkan kesakitan bagi pesakit apendiks atau limpa.

- kedudukan sujud adalah paling baik untuk berehat dan mengimbangkan lingkungan bahagian belakang tubuh.

- meringankan bahagian pelvis.

- memberi dorongan supaya mudah tidur.

- menggerakkan otot bahu, dada, leher, perut serta punggung ketika akan sujud dan bangun daripada sujud.

- pergerakan otot itu menjadikan ototnya lebih kuat dan elastik, secara automatik memastikan kelicinan perjalanan darah yang baik.

- bagi wanita, pergerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik, mudah berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar daripada sakit buah dada.

- mengurangkan kegemukan.

- pergerakan bahagian otot memudahkan wanita bersalin, organ peranakan mudah kembali ke tempat asal serta terhindar daripada sakit gelombang perut (convulsions).

- organ terpenting iaitu otak manusia menerima banyak bekalan darah dan oksigen.

- mengelakkan pendarahan otak jika tiba-tiba menerima pengepaman darah ke otak secara kuat dan mengejut serta terhindar penyakit salur darah dan sebagainya.

Dari segi psikologi pula, sujud membuatkan kita merasa rendah diri di hadapan Yang Maha Pencipta sekaligus mengikis sifat sombong, riak, takbur dan sebagainya.

Dari segi perubatan, kesan sujud yang lama akan menambahkan kekuatan aliran darah ke otak yang boleh mengelakkan pening kepala dan migrain, menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran sekali gus menguatkan mentality seseorang. Menurut kajian, terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak dimasuki darah sedangkan setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal dan sempurna.

Tujuh kalimat

Sabda Rasulullah S.A.W " Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah dan Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak busa/buih laut "

1. Mengucap Bismillah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.

2. Mengucap Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.

3. Mengucap Astagfirullah jika lidah terselip perkataan yang tidak patut.

4.. Mengucap Insya Allah jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok.

5. Mengucap La haula wala kuwwata illa billah jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini.

6. Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika menghadapi dan menerima musibah.

7. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidahnya dari tafsir hanafi, mudah-mudahan ingat, walau lambat-lambat mudah-mudahan selalu, walau sambil lalu mudah-mudahan jadi bisa, karena sudah biasa

Sekarang anda mempunyai 2 pilihan

1. Biarkan posting ini tetap dalam facebook Tok Wan. Insya Allah tidak akan ada sesuatu yang terjadi pada diri anda.

2. Share info ini ke sejumlah orang yang anda kenal dan Insya Allah ridha Allah akan dianugerahkan kepada setiap orang yang anda kirim.

AMIN.

Surah Al-Munaafiquun : Ayat : 9 Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu lalai (lengah) kerana harta benda dan anak-anakmu daripada mengingati Allah (sembahyang lima waktu). Barangsiapa memperbuat demikian itu, maka mereka orang yang rugi. Ayat : 11 Allah tiada akan memberi tempoh kepada seorang bila telah sampai ajalnya. Allah Maha Mengetahui tentang apa yang kamu kerjakan.

Para Ulama' berpesan untuk kita jadikan pegangan JANGAN TINGGAL/LALAI BERSOLAT, ia adalah WAJIB:

Barangsiapa meninggalkan solat Maghrib , dosanya seperti berzina dengan ibunya sendiri bagi yang lelaki dan berzina dengan bapanya sendiri bagi yang perempuan!

Jadi, apakah bezanya sumbang mahram dengan meninggalkan solat Maghrib?

Meninggalkan solat Isya' , maka Allah tidak redha ia hidup di bumi-Nya.

Bermakna, setiap langkah kita tidak mendapat pelindunganNya di dunia ini. Dan lebih malang bila kita diazab di dunia yang lain nanti (akhirat).

Meninggalkan solat Subuh akan disiksa selama 60 tahun (waktu akhirat) di dalam neraka.

Perlu kita ingat bahawa azab yang paling ringan adalah sepertimana azab yang dikenakan kepada bapa saudara Rasulullah saw yang mana apabila dipakaikan kasut dari neraka maka mendidihlah sampai ke otaknya.Selama ini kita baru dapat bayangkan bagaimana air mendidih saja.....

Meninggalkan solat Zohor diibaratkan seperti meruntuhkan Ka'abah. Kalau begitu sepanjang hidup kita ini tak payahlah berangan-angan untuk menunaikan haji.

Itu adalah suatu perkara yang amat mudah...

Satu kali meninggalkan solat Asar sama dosanya dengan membunuh 1000 orang Islam.

Kat dunia ni bolehlah jadi sekutu Presiden Bush atau Obama, tak payahlah kutuk dia lagi kat dunia ni...Kita dengan dia (Bush / Obama) sama saja.

Rasulullah saw ada menyebut, tinggalkan solat adalah Kafir yang nyata.

Yang benar itu adalah dari Allah swt dan yang kurang itu adalah dari kelemahan kita yang nyata.

Saturday, October 30, 2010

aku n overall...

overall
i'm good
stress
but okay
feeling relief
.
a lillte bit hurt hear n there
hope can heal fast
shold listen to explaination
do not understand why
tired with all of it
.
found something new
solat
to make sure
change
.
n don't care
let it be
don't think
n hurt again
for the thousand times
.
.
.

Thursday, October 21, 2010

aku n mari berkaraoke...

1. Kerispatih : Bila rasa ini rasamu...

Aku memang terlanjur mencintaimu
Dan tak pernah ku sesali itu
Seluruh jiwa rela ku serahkan
Mengenang janji setiaku

Kumohon jangan jadikan semua ini
Alasan kau menyakitiku
Meskipun cintamu tak hanya untukku
Tapi cobalah sejenak mengerti

Reff:
Bila rasaku ini rasamu
Sanggupkah engkau menahan sakitnya
Terkhianati cinta yang kau jaga

Coba bayangkan kembali
Betapa hancurnya hati ini kasih
Semua telah terjadi

Back to Reff:

Aku memang terlanjur mencintaimu

*dedicated to someone…dah buang dah. Xpe.. J

2. Kerispatih – Mengenangmu

Takkan pernah habis air mataku
Bila ku ingat tentang dirimu
Mungkin hanya kau yang tahu
Mengapa sampai saat ini ku masih sendiri

Adakah disana kau rindu padaku
Meski kita kini ada di dunia berbeda
Bila masih mungkin waktu berputar
Kan kutunggu dirimu …

Reff:
Biarlah ku simpan sampai nanti aku kan ada di sana
Tenanglah diriku dalam kedamaian
Ingatlah cintaku kau tak terlihat lagi
Namun cintamu abadi

3. Kerispatih – Demi Cinta

Maaf, ku telah menyakitimu
Ku telah kecewakanmu
Bahkan ku sia-siakan hidupku,
Dan kubawa kau seperti diriku

Walau hati ini t'rus menangis
Menahan kesakitan ini
Tapi ku lakukan semua demi cinta

Akhirnya juga harus ku relakan kehilangan cinta sejatiku
Segalanya t'lah ku berikan
Juga semua kekuranganku

Jika memang ini yang terbaik
Untuk diriku dan dirinya
Kan ku t'rima semua demi cinta

Jujur, aku tak kuasa,
Saat terakhir ku genggam tanganmu
Namun yang pasti terjadi,
Kita mungkin tak bersama lagi
Bila nanti esok hari
Ku temukan dirimu bahagia
Ijinkan aku titipkan kisah cinta kita selamanya


*kepada someone yang pernah singgah. Juga dah lupa.

**by d way, memang tak nak ingat apa2…n I like all these songs because Keris Patih yang nyanyi, bukan sebab I nak kenang-kenang perkara sudah2. Buat sakit jiwa n badan wat apalah kan? Rite? :D

.

.

.

.

Tuesday, October 19, 2010

aku n quote sahaja..

*pinjam dari sebuah blog...

SEORANG lelaki bertanya bapa mentuanya:

'Ramai orang puji bapak kerana mampu mempertahankan perkahwinan bapak. Boleh tak bapak berkongsi dengan saya apakah rahsianya?'

Dengan tersenyum, bapa mentuanya pun menjawab:

'Jangan sekali-kali mengkritik isteri kamu kerana kekurangannya. Sentiasalah ingat bahawa kerana kekurangannya itulah, isteri kamu gagal mendapat suami yang lebih baik daripada kamu.'

Monday, October 18, 2010

aku n bila pagi yang macam tenang tiba-tiba jadi huru-hara sehingga menyebabkan jiwa kacau.




pagi-jam 5
bangun tidur n melayari internet sambil menyudahkan beberapa kerjaan (tenang)

pagi-jam6.30
bermandi manda dan bersiapan sambil sekejap-sekejap masih lagi melayari facebook (masih tenang)

pagi-jam 7.30
berura-ura mahu turun melihat keadaan dapur n pengsarapanan. tiba-tiba terdengar suara. tak jadi turun, masuk ke bilik secara senyap n update status facebook : sakit hati :

pagi-jam 8.10
memandu dengan tenang tapi otak masih lagi berfikir dan berfikir. hati masih bergelojak kepanasan. tiba-tiba "bam!" , kereta di langgar dari belakang. no plet jatuh, tak sempat selamatkan, dah pecah-pecah dilanggar kereta lain. kakak satria bersalah hulur RM20. hati sakit sebab bumper pecah sikit, tapi malas nak panjang citer. abaikan.

pagi-9.30
menghadap blog, menaip ketidakpuasan hati di pagi hari, sambil dalam hati, otak, seluruh badan masih lagi berfikir banyak perkata yang belum sudah.

kesimpulan : mencik. nak lari dari rumah, nak lari dari semua. nak pergi ke bulan tak nak jumpa semua orang dah. boleh x?
.
.
.
.
.

Thursday, October 14, 2010

aku n sesuatu kadang-kadang berat. macam gunung contohnya....

Wah..memang melampau, kebelakangan ini saya asyik menulis tentang orang lain sahaja. Bukanlah itu sahaja sebenarnya yang berlegar di kepala. banyk lagi perkara yang perlu difikirkan, banyak sangat perkara yang membebankan sebenarnya.

Kenapa rasa beban? Sebab saya masih belum berjumpa jalan keluarnya. Mungkin kerana saya pun tidak berusaha mencari jalan keluarnya. Saya malas. Dijangkiti virus M yang sangat besar, diasak pula dengan tekanan yang pelbagai, penyakit malas macam sengaja tak nak di ubati.

Realitinya, saya masih lagi bangun awal pagi. Saya masih lagi tidur lewat dan siangnya juga saya jarang tidur. Rutin biasa, berjaga 6 pagi, tidur 12-1 pagi. Malas kali ini bukanlah dipenuhi dengan tidur.

Sekarang ini, malas saya dipenuhi dengan aktiviti bersama mereka. Kerja lain, selesai mana yang patut, lain dah tak ada tambahan. Saya menyelesaikan semua perkara seringkan mungkin. Kemudian berdiam diri umpama semua kerja dah berjaya saya sudahkan dengan jayanya...yang sebenarnya belum....T__T

Pagi tadi, tekanan memuncak lagi. Selepas beberapa lama, tekanan itu datang sampai saya rasa nak lari jauh. Jauh sejauhnya sampai ke tempat yang tiada sesiapa pun kenal saya. Sebab saya malas nak fikir semua ini. Saya malas nak membebankan fikiran saya dengan tekanan semacam ini.

Cuma hari ini, dari tekanan yang pelbagai pagi tadi, soalan-soalan ini bermain-main di fikiran saya:
1. Kenapa ya...selama ini tak pernah ambil peduli, tiba-tiba kesah pula?
2. Selama hidup ini, saya memang sentiasa salahkah? Semua apa yang saya buat tak ada harga, tak ada nilaikah?
3. Kalau betul tak mahu beri saya 'perkara besar' itu, tak apa, saya redha. Cuma saya nak tanya, kenapa sanggup nak lihat saya binasa?
4. Saya betul-betulkah tiada makna dalam hidup semua?

Saya mengaku, sungguh, hidup saya tak akan sempurna tanpa semua. Saya mengaku juga, semua yang ada, memang menjadikan saya manusia beruntung. Tapi, kalaulah semuanya mahu di tarik balik, tak apa, saya redha. Ambillah, dan jangan peduli tentang saya. Selama ini, kalau saya sakit pun, tak ada yang pernah peduli, jadi kalau semua sudah nekad, tak apa, lepaskan saya, insyaAllah, saya akan cuba jadi kuat.

Soalan utama dari tekanan tadi : Salahkah saya mencari sedikit kebebasan? Saya tahu halal haram dan saya tidak pun melakukan apa-apa yang haram. Kenapa hanya dengan sedikit kebebasan yang saya minta, saya dicemuh, saya tidak di hargai...

See...sebab inilah saya malas berfikir. kalau berfikir, saya penat. Saya penat mengabdikan diri untuk kepuasan hati semua orang. Sudahlah, saya letih dengan semua ini. Titik.

.
.
.
.
.

Wednesday, October 13, 2010

aku n kebelakangan ini....


kebelakangan ini....

seperti semalamnya....sekarang, aku masih di sini lagi ni. Jam dah 8.48pm. Tak faham mengapakah masih di sini sdangkan sepatutnya sudah di rumah. emmm...

Entah la kenapa. Sejak kebelakangan ini, hati macam di tarik-tarik ke sini. Macam tak ada tempat lain nak di tuju. Balik rumah pun rasa macam malas sangat. Terasa sangat senang hati lepak di sini bersama mereka-mereka...

Currently mereka semua tiada. Semua ada urusan penting yang perlu dibereskan. Aku pulak masih setia di sini. Menanti dia lagi. Suka sangat menanti dia sekarang. Kalau tak jumpa dia dalam sehari agak menjadi resah juga hati ini ya.

Eh ye ke? ye ye je...

Kenapalah pulak nak meresah2 kan? tak faham konsep betul..huhuh.

......

kebelakangan ini, encik yang seorang itu...selalu pula saya berchat fb dengannya. Mungkin berpunca dari kelmarin. Puas saya mengadu macam-macam.

kebelakangan ini...

dah lama tak mendengar khabar sahabat saya...eh...ya jugakkan....manalah perginya sahabat baik saya yang seorang itu? Saya mahu tegur2 dia...dengan SMS atau FB lah...tapi macam rasa tak seronok. Sebab saya yakin masih belum ada masa yang free untuk jumpa dia.

Tapi, hari tu saya msg pun, dia diam je. Dalam fb pun kelihatan macam senyap je tiada aktiviti. Alah...segannya saya nak cari dia. Macam mana lah ni...

......

Kebelakangan ini, saya berjumpa dengan 2 orang yang mengkagumkan saya. Baiknya, sopannya, gentlenya...agak mengkagumkan saya.

Tapi...2-2 pun bukan milik saya. Satunya hatinya sudah milik orang lain. Satunya...nampaknya masih belum sedia untuk apa-apa. Oh..oh...tapi jangan di salah faham di sini ya. 2-2 nya mengkagumkan saya saja, tidak lagi menjadikan saya jatuh hati.

Cumanya...bila melihat dan merenung mereka...saya terfikir. Bilalah lelaki budiman sebaik mereka akan jatuh hati pada saya ya. Persoalannya sekarang, akankah mereka jatuh hati pada orang seperti saya?

Sudahlah kurang budiman, tak cukup pula serba serbi. Wah...macam mana saya nak mencukupkan diri agar menjadi pilihan hati sesiapa ya? agak susah juga mahu melengkapkan diri dalam keadaan semasa saya yang semakin merunsingkan hati dan fikiran ni ya...

.....

kebelakangan ini...saya selalu memerhatikan yang seorang ini. Lakunya kadang-kadang membuatkan saya tak mampu menglihkan pandangan mata dari melihat dia. Tapi, Tuhan sajalah yang tahu apa maksud pandangan saya. Yang pasti bukan kerana saya jatuh cinta.

Mungkinlah sedikit jatuh cinta. Jatuh cinta dengan baunya yang harum. NOTE : saya memang suka lelaki wangi. Kerana dia mandi okay, bukan kerana bau perfumenya.

Hari-hari berjumpa dan melihat dia, saya rasa seronok pula. Macam ada sesuatu pada dia yang tak puas ditenung. Tapi, serius ni, saya tak rasa apa-apa dia. Hanya seronok memandang, mencuci mata. Tak apalah kan...harap-harap dia tak marahlah...

Sebetulnya saya memang tak tahu apa isi hati dia. Malah saya tak pernah nak mengharap pun. Langsung tidak. Lagipun saya tak rasa dia ada perasaan apa-apa pada saya. Kita boleh tau kan kalau kita berkongsi rasa yang sama dengan seseorang. Tapinya, saya pun tak adalah rasa apa-apa, jadi apa pula yang mahu dikongsi ya?

Haha!! sudahlah...saya pun pening dengan ayat sendiri. Sudahlah juga. Seperti yang sudah diulang berkali2, hati saya sudah tak nak terima dengan semua ini. Otak saya pula dah malas nak fikir apa-apa yang berkaitan denga perkara ini. Jadi...biarlah masa yang menentukan.

Kalau pun mereka ada rasa apa-apa. biarlah mereka yang membuka kunci hati saya dengan ke'charming'an mereka. Saya malas nak buka kunci saya lagi buat masa sekarang.

......

Monday, October 11, 2010

aku n perasaan hati yang bercampur baur....



bak kat kak ngah...2 hari weekend ini kami berjumpa orang yang sama, tapi berlainan tempat.
hari sabtu:
-ke cheras-cousin kahwin, jumpa semua adik-beradik arwah ayah.
-kemudian ke kajang-jumpa uncle n cousins lagi

hari ahad:
-ke HUKM-uncle was admitted sebab demamnya semakin teruk-again jumpa cousins n uncle
-ke bangi-jumpa semua uncles and unties yang jumpa semalam masa kenduri

wah...memang bersemangat kami berlima berjalan. last nite balik ke rumah semua tumbang...hebat :)

selama dua hari berjumpa dengan ramai orang yang sangat mengambil berat tentang hidup ini...wat hati perasaan aku semua jadi bercampur baut. itu belum lagi campur perasaan yang berbolak balik sebab sepanjang 2 hari juga sangat hebat ber sms dengan abang romantis. urgh...

terasa atas bahu tergalas satu beban yang sangat besar. dalam hati pula ada pemberat yang sangat heavy. rasa letih, penat. bukan penat badan ke apa ke...tapi penat minda, penat jiwa sebab ada banyak sangat permintaan yang perlu dipenuhi, ada banyak hati perlu dipuaskan....

jadi penat sebab aku yakin sekali belum lagi mampu nak penuhi semua permintaan dan harapan yang menggunung bak gunung ledang itu. gunung ledangkah? ntah-ntah dah menjangkau ke gununf everest....manalah tau kan?

yarkh!! menci nak fikir ini perkara...tak suka!

.....

pinjam ayat dari seseorang lagi~~

"Meskipun kesalahan atau kesilapan itu boleh dimaafkan tetapi janganlah berbicara sampai menyakiti dan menyinggung hati orang lain kerana kemaafan itu bukanlah pengubat hati yang terluka kerana hati yang terluka itu tetap akan terluka"

sebab semalam...hati sikit tercalar dengan seseorang. tapi...nampaknya seseorang pun mungkin sedang kecewa dengan orang lain, ,maka dia pun sampai hati mencalarkan jiwa saya...yarkh!! saya tak suka! menci!

.......

hari ini pula encik x kata my mom call him secara tidak sengaja. i wonder if he is telling the truth sebab i tak rasa my mom akan check previous number being called by me. by the way, my mom tak kan tahu la macam mana nak check. tak kan nak tanya my mom plak kan?

die boleh lak mengaku die kenal aku...yarkh!!!lagi satu bebanan perasaan yang mengkacau bilaukan hidup...menci nya!!

.....

oh..satu je tak menci. hari ini berjumpa lagi dengan bau mempersona...mengusik jantung hati..haha...lalala~~~

.....

Tuesday, October 5, 2010

aku n kerana kamu saya demam...


eceh! ye..ye... je kerana kamu, saya demam.

sikit adalah...


5 hari dihabiskan bersama kamu, saya sudah angaukan bau indah kamu.

2 hari duduk betul2 disebelah kamu lebih dari sejam tak bergerak2...sungguh, bau kamu dah melekat dalam minda, hati n jiwa saya.

sungguh..saya tergoda sekarang.
saya tergoda dengan kehadiran kamu.
kaki saya sentiasa membawa diri ke situ.
yang pasti, saya memang berharap kamu di situ.
sentiasa di situ menanti saya.
saya rasa saya sudah mula merindu semula
kali ini kepada kamu...


tapi,
saya tak tahu hati kamu.
saya takut.
saya takut nak tahu...
saya juga takut nak zahirkan apa dalam hati saya.
saya takut saya salah.
jujurnya...
memang saya takut.
saya takut dengan semua ini.
saya takut saya betul2 dah jauh hati.
saya takut saya luka lagi
saya takut banyaklah...
kamu
wo xi huan ni..:D

.....
nak tahu sesuatu?
saya rasa saya tak nak jumpa kamu sekarang
sebab saya khuatir saya akan peluk kamu.
sebab bau kamu dah memenuhi segenap ruang fikiran saya sekarang.
bau kamu...umpama nadi dalam setiap hembusan nafas saya...
(pergh..ayat jiwang tahap dewata...haha!!)
.
.
.
.
.

Monday, September 20, 2010

aku n abes dah cuti rayanya…T__T

~previous mode :

sangat suka bercuti selama 2 minggu tanpa mengasak fikiran dengan perkara-perkara berbangkit. Bahagia beraya ke sana ke mari bersama keluarga tercinta. Hohoh…dapat juga duit raya tahu.. :D

~current mode :

bosan aih…dah nak mula dah kembali ke rutin biasa. Betul-betul tak bersedia ni dan rasa tak nak bangun pagi esok untuk menghadap kembali semua yang ditinggalkan secara bahagia 2 minggu yang lepas…

Uuhhh..kena tidur… T__T

.

.

.

.

.

*oh.saya kena&wajib belajar melupakan sekarang. Titik.

*Belajarlah menyukai apa yg kita ada dan bersyukurlah, insyaAllah ketenangan akan hadir dalam kehidupan kita. =) ~~secretly taken.sigh...T__T

.

Wednesday, September 8, 2010

aku n waah..tidak kusangka…

Emm…dah tinggal sehari je puasa tolak hari ini…kalau puasa lagi esok. Kalau esok dah raya? Selamatlah…habis dah Ramadan.

Sedang bersiap-siap mahu pulang ke kampong halaman ni…tapi sempat lagi nak update blog kan…hehe…

Current mode: masih lagi melayang-layang…sepanjang masa layan CD yang diberi membuatkan fikiran, otak, hati, kaki, tangan, badan…pendek kata seluruh jiwa lah masih lagi teringat-ingat pada dia…ini memang penangan hebat ni…yarkh…

Yang pasti encik itu memang tak baca blog. Jadi semua yang aku repekkan memang selamat dalam ni…insyaAllah… anyway, dalam fb pun dah tak de dah link ke blog. Selamat… :D

Rindu. Pasti. A motivator kata…rindu itu sifat semuladi dalam setiap manusia. Biasalah tu rindu, tak ada salahnya. Cuma rindu itu tidak perlulah dizahirkan dalam bentuk yang melampaui batas agama. Jadi…rindu ini tak salah. Xpe.diam-diam…tak menyusahkan sesiapa :D

Kata motivator lagi…cinta sejati cuma wujud apabila ikatan ijab kabul sudah dilaksanakan dan kekal hingga akhir hayat. Maka, jangan risau juga..ini bukan cinta. By the way…macamlah tak tau aku kan. Bukannya lama sangat pun aku angau2 ni semua. Esok2 aku dah rasa malas nak ingat dia dah, maka akan jadi senyaplah.

Menjadikan sesuatu kesukaan kepada sebuah cinta bukanlah benda mudah pada aku. Suka…senang je. Kucin tepi jalan pun aku boleh suka. Tapi…jatuh cinta…susah-susah. Kita tengok ye..berapa lama sangat bertahan gediks aku ni..hehe…

oh..yang aku waah kan di atas ni adalah sebab : 5 entri berturut-turut encik abang ni muncul dalam blog aku. tak sangka aku sudi menulis sebegini banyak tentang seorang lelaki...isk..isk...

…..

Okay, mari pulang le kampong halaman…

Selamat hari raya aidilfitri, maaf zahir n batin kepada sesiapa saja yang membaca :D

Berhati-hati memandu..jangan rempit2, sayangi duit, speed trap banyak..hehe..

……

Tuesday, September 7, 2010

aku n this is hard for me…

mmmm…

Should I stop or hurt myself?

It is very hard being in this situation…playing with my heart. Pretend that I'm okay. It's hurtful.

Should I just stop?

But my heart says no.

Bear with it hurt my heart so much…

What should I do?

What should I do?

What should I do?


 

.

.

.

.

=((

.

.

.


 

Monday, September 6, 2010

aku n enjoying the precious moment....



By: Maher Zain




I praise Allah for sending me you my love
You found me home and sail with me
And I`m here with you
Now let me let you know
You`ve opened my heart
I was always thinking that love was wrong
But everything was changed when you came along
OOOOO
And theres a couple words I want to say


For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you. loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you


I know that deep in my heart
I feel so blessed when I think of you
And I ask Allah to bless all we do
You`re my wife and my friend and my strength
And I pray we`re together in Jannah
Now I find myself so strong
Everything was changed when you came along
OOOO
And there's a couple word I want to say


For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you. loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you


I know that deep in my heart now that you`re here
In front of me I strongly feel love
And I have no doubt
And I`m singing loud that I`ll love you eternally


For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you. loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you


I know that deep in my heart


……


Currently buried deep inside this song…


I think I'm going insane again…


What did I think la agaknya semalam. Nasib baiklah tak terlepas cakap. Kalau dah tercakap kan nanti dah malu nak jumpa.


Tapi…seriously, I almost fall for everything that he does. But then, he said, he is usually like that. Pernah juga share payung with 4 people. Usually treat girls around him nicely. Natural gentleman he is.


Ah..macam mana nak shout to the world that I really like him? Like. Pull stop. Can't go any further than that.


I think I'm just messing out with my feeling. Surely he has someone else in his heart. A very kind hearted man like him… surely that girl is a special one. Slightly jealous…but whom am I to have feel like that rite? I am just a fren to a good fren. Not more, not less…I guess.


My feeling when he said that he has someone else in his heart? honestly...nothing. Trust me…it is really nothing. I guess my heart also has gone dead. Too much emptiness makes me feel very comfortable being alone. Surely it's hurt sometimes…but it is comfort. For the time being off course.

He said : let's just be friends. Good. Because I like him and it is fun to be with someone who really nice and care for you when you are with him. Maybe because he is good in taking care of people, makes me like him so much. He pick me up, sending me home, wait for me to go inside d house before left, talk nicely to me, treat me as a girl...well, who doesn't fall for that rite? He is just a natural romantic n nice guy. It is not my fault that he is so nice that makes me like him so much…am I?

That nite, he has done most of things I've been dreaming for which has never been done by my ex's. He picked me up as usual, firstly give me an honest smile (damn, it is so sweet). While we were eating, he placed the foods in my plate (aahhh..melting)

He opened the door for me because I kept sitting in the car (honestly, I didn't do it on purpose, I was waiting for a car to pass by, I rabun, mana la nampak keter tu jauh ke dekat), he shared the umbrella with me(okay, I'm being exaggerate…dia terpaksa okay. takkan lah nak tinggal I terkontang-kanting dalam hujan tu kan), nicely shared chocolate topping in his cup with me (the same drink that I asked,is not in purpose okay. I'm tired n sleepy, hot choc seem nice for the nite)

On the way back, when I am 'emo' for a while, the advice from him, does not annoyed me (ini penting. Aku jarang suka kalau orang nasihat time aku nangis, I can't believe I didn't feel annoyed with his word. Maybe sebab dia abang kot…) , he even remember to give me the CD we were listening for all night (aku main2 je mintak masa perjalanan pergi, alih2 dia ingat juga nak bagi...see...baik gile kan?) n finally as usual, send me home n wait for me to go inside before he drove away(truly natural gentleman kan?).


Now tell me, who is not fall 'jatuh hati' for all that kind of nice treatment? In one night…I do feel like smiling all the time. I do feel like looking at his face all the time, waiting for him to give me that sweet smile. It is not my fault rite? Siapa suruh jadi baik sangat. I'm just enjoying the moment. Bahagia is the feeling.heheh… But…it is only that. I didn't fall in love. It is not easy for me to fall in love for the moment. The wound from past break up doesn't heal yet.


The only lacking about him…he is not tall… not tall enough for me… that is the biggest doubt that I have when my best friend want to introduce him to me. It is not I am too choosy, but being with two persons who is not too tall whose turn out betrays me at the end, I've been psycho with this kind of people. I am afraid that at the end…things will go to turn out bad again. So that is why I couldn't push myself to like him more than 'like'. Typical breed: always nice to people, but suddenly able to betray someone he love. I've meet two okay. Don't blame for judging people like that.


For the moment…while he is single and available…I'll just enjoy the moment being treated nicely by a man…ngeh..ngeh..can I? ala..mengambil kesempatan sikit je. He is neither married nor have any girlfriend for the moment. He won't fall to me anyway. He already give his heart to someone else. So, there is nothing to be worry about. Tak apalah kan… :D


By the way, it is fun to like someone secretly. Hihi…


…..


Happily listening to the song. Oh…bukan bayangkan dia okay. Tak ada bayangkan siapa2.


…..


Nak pergi pasar, nak beli daging. Happy becoming hari raya… :D


*amir is sitting beside me waiting for me to make 'susu' for him. Got to go…


……









Sunday, September 5, 2010

aku n noted

sunday, 5th september 2010...1.45pm.

noted :
his heart has been occupied.
has been stolen by someone.

we are friends.

that's it.
enough.
pull stop.

.....

whylah ina...why??!!
whylah kamu nak ditimpa perasaan bagai macam ni...
wahylah kamu..why??!!
baik sangat sampai saya ditimpa perasaan.

.....

dah2..focus. xmo dah pening2 ni semua.
ada...ada.
tak de...tak de...
titik.

.....

sahabat...
sorry if what ever happen last nite, or just now might hurt u...sorry okay dear...

.....

aku n confuse…yarkh!!



I seriously need a shoulder to cry on…


Anyone nak bagi pinjam???


I want someone to wipe off my tears…




…..


I know I have a great, nice n beautiful bestfren…


Thanks Allah for sending her to me… :D


……

currently listen : For The Rest of My Life


Saturday, September 4, 2010

aku n yes fia…your bff is happy…

It has been a while…almost 2 year I think since I felt this happy. So happy that makes me smile until I close my eyes n sleep n dream for the whole day. Which I hope today, tomorrow and further, the feeling would stay the same.

I never realize how happy I am for the past 2 months. The room where I always hang in to…be the room which makes me happy n went out in smile every time. All this while, I never realize how unhappy I am when I went to that room but he isn't there. Moreover…I never realize how happy I am to see him in there waiting to give me a very wide smile which makes my heart leap to the sky…

This is insane…totally insane. I am immersed in happinity(*perkataan baru-state of happiness =) haha! suka hati je)

"………… (blushing) I suka…ina" – 3 september 2010/11.28pm

Yesterday fia when we went out…I do feel very happy. Last nite, he again do stuff that I never expected him to do, but I actually hope him to do so..yarkh!!gediksnye I…hahahaha…

Dahlah..malas nak tulis dah

Happy! Happy! Happy!....lalalala~~~



*Oh yes…my bff safiah…don't u dare war2 ini dalam fb. I sekeh u sampai pengsan2 nanti okay. Love u!!

Tuesday, August 24, 2010

aku n kisah seorang lelaki dan tiga orang wanita.

1 orang lelaki : mohd Arif Hakimi (10 tahun)
3 orang wanita : Ibu, Nenek, Cik Na


situasi : sahur, 5.15am, 24 August 2010

kisah:

1lelaki ambil sekeping roti, mahu makan bersama 1 sosej. Cik Na datang, ambil lagi 1 roti, letak dalam pinggan dia.

Cik Na : makan banyak roti, nanti tak larat, tak boleh pergi sekolah.
1lelaki (angguk)

Ibu : makan banyak-banyak Kimi. Nanti tak larat lagi. Asyik ponteng je. Kimi tak takut ke? kalau kena buang sekolah macam mana? Dah banyak sangat Kimi ponteng sekarang. Ponteng memang senang. Kalau banyak-banyak ponteng, nanti cikgu marah, cikgu buang Kimi dari sekolah. Nak ke?
1lelaki (geleng secara perlahan sambil makan roti dan sosej)


Ibu : Ni mesti tak siap homework la ni, sebab tu tak nak pergi sekolah kan?
1lelaki : mana ada (dengan suara perlahan sayup-sayup)

Nenek : itulah, suka sangat makan sosej, daging burger. semua benda tu proses dengan mesin tahu tak? campur dengan darah-darah, bukannya basuh bersih-bersih semua tu. Tahu tak haram makan darah-darah tu? ini kita makan benda-benda proses tu, tak tahu apa isinya, macam mana dia buat.
1lelaki (makan semakin perlahan, tunduk semakin mencecah meja, muka dah monyok)

Nenek : ibu, nenek, cikna masak macam-macam tak nak makan. yang kami masak ni lagi berkhasiat. yang bersih2 nenek letak dalam makanan. Nasi pun Kimi tak nak makan.
Ibu : Haa...dengar cakap nenek tu. Ini, nasi pun tak nak makan. Macam mana badan nak kuat.
1lelaki (hati dah hiba, sayu, makin tunduk)

(Cik Na duduk di meja makan, bawa telur goreng,,apit dengan roti)

Ibu : Itulah Kimi, kalau tak ada yang ini tak nak sahur. Habis je sosej ni (ada lagi 4 ketul dalam fridge), ibu tak nak beli lagi dah. Kimi makan nasi je lepas ni. Kalau tak pun makan macam Cik Na tu je. Jangan nak pilih-pilih.
1lelaki (diam, tunduk, dahi dah nak mencecah meja)

(ibu bangun, ambil air masak kat dapur)
Cik Na : (dengan suara perlahan) Ingat kan Cik Na cakap semalam? kalau tak sekolah lagi hari ni, Cik Na balik kerja je, Cik Na bagi hadiah. Faham tak?
1lelaki (angguk kepala laju-laju-makin sedih)

-sambung bebelan nenek dan ibu dengan isi yang lebih kurang.
-Cik Na habiskan sayur nenek masak, letak 3 ketul carrot besar-besar dalam pinggan 1lelaki.
-1lelaki terpaksa makan semua yang diletak dalam pinggan dia (ikan bawal seketul. 2 keping roti, 1 sosej, 3 ketul carrot) dengan muka paling syahdu abad ini.

-situasi sahur pagi tadi. Punca bebelan daripada 3 wanita- Arif Hakimi tak sekolah petang semalam. in fact, dah banyak hari sepanjang bulan puasa ni, dia buat cuti sendiri. Penatlah, sakitlah.macam-macam.

-Fact lagi- kalau sahur n buka puasa, memang lebih kuranglah macam ni situasinya. Nak suruh dia makan, macam perang saraf. Sakit jiwa, hati dan perasaan ni nak suruh dia makan.

-ada tak tips untuk suh mamat ni makan banyak???

......





~hensem kan Arif Hakimi ni.. (^^)" ~

...

Monday, August 23, 2010

aku n keliling-keliling...

~pernah tak naik atas ni?~

~ berbasikal ke bukit cerakah dengan fia~




Bila sebut banyak kali, lain macam pulak bunyi keliling tu ya..:D


Cita-cita bebrapa hari yang lepas nak taip entri hari2. Bila belek2 gambar dalam lappy, ada banyak sangat gambar-gambar yang menarik hati, yang telah disnap berdasarkan kejadian tertentu untuk di blog kan...tapi, itulah, orang kata...hangat-hangat tahi ayam. Last-last semua gambar pun terperuk saja dalam picture file. Ada lagi yang terperuk secara selamat dalam handphone, tak sempat tranfer-transfer lagi. Sigh....(^ ^)"


Terapi kurus sepanjang bulan puasa macam agak berjaya. Tak kuruslah...tapi maintain. Orang kata, kalau nak ubah sesuatu, kena ambil masa. Paling2 pun 40 hari. 30 hari puasa dah berlatih tak makan banyak-banyak, tambah lagi puasa sunat lepas raya…insyaAllah bolehlah teruskan usaha untuk maintain 'tak kurus tak gemuk*'. haha…
Emm…harap-harap jangan hangat-hangat saja semangat ini…amin… :D

*kena kurus lagilah…(^ ^)"

Wednesday, August 18, 2010

aku n 10 tanda dia jodoh kita....insyaAllah...

**entri kopi pes...~~


Firman Allah SWT, bermaksud "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (Surah Muhammad, ayat 7)

Gunakan seluruh pancaindera

Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan aka untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan?

Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita.

1.Bersahaja

Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

2.Senang bersama

Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.

3.Terima kita seadanya

Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

4.Sentiasa jujur

Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.

5.Percaya Mempercayai

Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

6.Senang Bekerjasama
Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?

7.Memahami diri kita
Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

8.Tampilkan kelemahan
Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

9.Kata hati
Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

10.Solat Istikharah dan Tawakkal

Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.

+ Ditulis oleh Hj Abdul Samad
Profile:
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000474159776